Lidl ondertekent het ‘Better Chicken Commitment’
Na Colruyt en Delhaize engageert nu ook Lidl zich voor welzijn van vleeskippen
“We verwelkomen de beslissing van Lidl om tegen 2026 stapsgewijs over te schakelen naar het Better Chicken Commitment (BBC) voor alle diepvries- en verse kipproducten van het eigen merk. “Een niet te onderschatten engagement, zegt GAIA-directeur Ann De Greef. “Want zodoende draagt de grootwarenhuisketen bij tot een beter leven voor aanzienlijke aantallen kippen. GAIA hoopt echt dat de retailers die zich nog niet geëngageerd hebben, spoedig het voorbeeld zullen volgen.”
Plofkippen
Wie zich verbindt tot het BCC verkoopt en staat garant voor vlees van een trager groeiend ras van kippen, die onder andere meer leefruimte krijgen. Jaarlijks worden 300 miljoen snel groeiende, zogenaamde plofkippen in grote loodsen intensief vetgemest. Zo’n grootschalig bedrijf houdt tienduizenden vleeskuikens (gemiddeld 50.000 in Vlaanderen, 20 per m2), die in amper 42 dagen hun slachtgewicht van 2,3 kg bereiken en ernstig lijden, onder meer door kreupelheid, pijnlijke letsels aan de voetzolen en aan buikzucht.
Oproep aan de grootwarenhuizen
GAIA maakt deel uit van de alliantie van tientallen dierenorganisaties die bedrijven ertoe aanzetten om het BCC te onderschrijven en voert daartoe campagne in België. GAIA stelt dan ook met tevredenheid vast dat ook Lidl een dergelijke dierenwelzijnsverbintenis voor een beter kippenleven aangaat. “Ik roep de andere grootwarenhuisketens op om snel het goede voorbeeld van Colruyt , Delhaize en Lidl te volgen”, besluit Ann De Greef. “Natuurlijk hadden we dit liever vroeger dan 2026 zien gebeuren.”