Als gevolg van meerdere acties van GAIA hebben veel restaurant- en supermarktketens in België zich ertoe verbonden om geen kippenvlees meer te verkopen, dat geproduceerd werd volgens de allerslechtste landbouw- en slachtpraktijken. Maar McDonald's sluit nog steeds de ogen voor het lijden van de kippen en weigert verbeteringen door te voeren!
« Unhappy Meal » : nieuwe campagne legt McDonald’s het vuur aan de schenen
Op 29 augustus lanceerde GAIA een nieuwe campagne waarmee McDonald's nogmaals aangezet wordt om het Better Chicken Commitment (BCC, een internationale verbintenis voor het welzijn van vleeskippen) te ondertekenen.
Mc Donald's heeft lak aan het welzijn van de kippen
Dankzij de acties van GAIA hebben reeds vele bedrijven het Better Chicken Commitment ondertekend. Zo garanderen ze bijvoorbeeld het gebruik van langzamer groeiende kippenrassen, meer leefruimte voor de kippen en minder pijnlijke slachtmethodes.
Doordat McDonald’s weigert om het Better Chicken Commitment te ondertekenen, toont het zijn onverschilligheid tegenover dierenleed. Het bedrijf negeert zo dan ook de groeiende vraag van de maatschappij om het welzijn van boerderijdieren te verbeteren.
In conventionele kippenhouderijen worden tienduizenden kippen opgesloten in loodsen, zonder de mogelijkheid om naar buiten te gaan en zonder natuurlijk licht. Als resultaat van een doorgedreven genetische selectie groeien ze razendsnel en bereiken ze hun slachtgewicht in slechts 40 dagen. Als gevolg daarvan kunnen ze al snel hun eigen gewicht niet meer dragen, waardoor ze aan pijn in de poten en gewrichten, kreupelheid, verlamming, ademhalingsproblemen en hartproblemen lijden, die dodelijk kunnen zijn.
In deze houderijen kan de bezettingsgraad oplopen tot 22 kippen per vierkante meter, wat betekent dat elke kip over een leefruimte beschikt, die nog kleiner is dan een A4’tje. Omdat het strooisel tijdens de groeifase nooit wordt vervangen, worden de kippen gedwongen om tussen hun eigen uitwerpselen te leven. De ammoniak, die daardoor vrijkomt, veroorzaakt brandwonden aan hun poten, borst en longen.
Bij aankomst in het slachthuis worden de nog levende kippen ondersteboven opgehangen aan metalen haken. Dit veroorzaakt veel extreem pijnlijke breuken en ontwrichtingen aan de poten en vleugels. Vervolgens worden ze met het hoofd ondergedompeld in een elektrisch waterbad. Er wordt dan verondersteld dat ze bewusteloos zijn, maar soms zijn de kippen niet genoeg verdoofd en worden ze bij volle bewustzijn de keel overgesneden.
Better Chicken Commitment
GAIA probeert McDonald’s nu al enkele jaren te overhalen om het Better Chicken Commitment te ondertekenen. Deze overeenkomst garandeert een betere levenskwaliteit en betere slachtmethoden voor de vleeskippen. In het verleden heeft GAIA al concurrenten Subway en KFC, maar ook de supermarktketens Colruyt, Okay, Cora, Delhaize, Lidl, Aldi en Carrefour er al toe kunnen brengen om het Better Chicken Commitment te ondertekenen.
De BBC-criteria omvatten onder andere:
- Meer leefruimte en een kleinere bezettingsdichtheid in de houderijen;
- Een verbod op snelgroeiende kippenrassen;
- Toegang tot natuurlijk licht;
- Een verrijkte omgeving waarin kippen hun natuurlijk gedrag kunnen uiten - dit is erg belangrijk voor hun welzijn;
- Een verbod op de erg pijnlijke ophanging aan de poten en met de kop naar beneden bij de slachting van kippen.
Campagne 2023: McDont's
Ondanks het feit dat GAIA de McDonald’s al meerdere keren heeft verzocht om het BCC te ondertekenen, nam de fastfoodgigant nog steeds geen stappen om het welzijn van zijn vleeskippen te verbeteren. In 2023 hebben we het bedrijf onder druk gezet met de zogenaamde “McDont’s”-campagne. Aan de ingang van verschillende McDonald’s restaurants over het hele land plaatsten we toen gigantische schermen, waarop het lijden van de vleeskippen te zien was, die worden gebruikt bij de bereiding van hun burgers en nuggets. Hiermee wilde GAIA de keten overhalen om het BCC te ondertekenen.