Samen stoppen we het doden van kuikens

65.000 kuikens dagelijks vergast of levend verbijzeld

Mannelijke kuikens worden door de eierindustrie als nutteloos beschouwd omdat ze geen eieren leggen. Enkele uren na hun geboorte worden ze ofwel vergast of levend in een maalmachine gegooid. In België worden zo dagelijks 65.000 kuikens op wrede wijze gedood, wat neerkomt op 24 miljoen per jaar. 
Volgens een recent Ipsos-onderzoek in opdracht van GAIA is slechts één op de drie Belgische consumenten (33%) op de hoogte van deze praktijken. In Vlaanderen, waar de meerderheid van de eierproducenten is gevestigd, zijn het vergassen en levend verbrijzelen van kuikens nog steeds toegestaan. Hetzelfde geldt voor het Brussels Gewest, hoewel daar geen broederijen zijn. In Wallonië is enkel vergassen nog steeds toegestaan.

Er zijn alternatieven 

De techniek van in-ovo selectie maakt het mogelijk om het geslacht van het kuiken al in het ei te bepalen, nog vóór de geboorte. Hierdoor kan de selectie van mannetjes en vrouwtjes in een vroeg stadium plaatsvinden, ruim voordat het embryo gevoelig is. 
Deze techniek, die al in enkele Belgische broederijen wordt toegepast, heeft nog een ander voordeel: minimale kosten. De techniek verhoogt de prijs van het ei slechts met €0,02.

Supermarkten moeten verantwoordelijkheid nemen 

GAIA roept de drie regio’s op om deze gruwelijke praktijken te verbieden. De organisatie wijst erop dat Duitsland en Frankrijk al wettelijke maatregelen hebben genomen om deze praktijken af te schaffen. Uit een Ipsos-onderzoek, uitgevoerd in juni 2024 voor GAIA, blijkt dat 83% van de Belgen voorstander is van een wettelijk verbod op het kuikendoden. 

Daarnaast vraagt GAIA aan de Belgische supermarktketens om te stoppen met de verkoop van eieren van leveranciers die kuikens vergassen of levend verbrijzelen. 
Na gesprekken met de dierenwelzijnsorganisatie koopt de marktleider in de collectieve catering, Sodexo, nu 80% van zijn eieren bij producenten die in-ovo selectie toepassen (100% vanaf 2025).  GAIA roept de supermarktketens op om dit voorbeeld te volgen.

Uit het Ipsos-onderzoek blijkt bovendien dat 82% van de Belgen vindt dat supermarkten zich alleen zouden moeten bevoorraden bij producenten die het kuikendoden niet toepassen.
Ook geeft 82% van de Belgen aan bereid te zijn om €0,02 extra te betalen voor een ei van een dergelijke producent. 
Ten slotte is meer dan de helft van de Belgen bereid om van supermarkt te veranderen en te kiezen voor een keten die eieren aanbiedt zonder vergassen of levend verbrijzelen. 

Ann De Greef, directeur GAIA: “Supermarkten blijven eieren verkopen van kippen waarvan de kuikens meteen na hun geboorte op wrede wijze worden vergast of levend verbrijzeld. Er bestaan nochtans efficiënte technologieën om dit bloedbad te voorkomen. Het is dus hoog tijd dat de ketens hun verantwoordelijkheid nemen en voldoen aan de wens van de grote meerderheid van de Belgische consumenten.”

Kraaien om kuikens te redden 

Tijdens de zomertour, die langs twaalf grote steden zal trekken, zoals Brussel, Antwerpen, Gent, Luik, Brugge en Charleroi, zal GAIA de burgers uitnodigen om deel te nemen aan een audiopetitie – de allereerste in België – door als een haan te kraaien in een speciaal hiervoor ontworpen mobiele studio, de Egg Mobile

De deelnemers kunnen vervolgens hun “Kukuluku” delen op sociale media om hun omgeving bewust te maken en hun vrienden aan te moedigen deze unieke audiopetitie te ondertekenen. 

In het kader van deze zomeractie hoopt GAIA zoveel mogelijk kraaien te verzamelen om druk uit te oefenen op beleidsmakers en supermarkten om zo een einde te maken aan deze onaanvaardbare praktijken. 

De audiopetitie is ook online beschikbaar via KraaiErNaar.be

De zomertoer reist door België van 23 juli tot 9 augustus:

  • Dinsdag 23 juli: Brussel, Muntplein
  • Woensdag 24 juli: Antwerpen, De Meir & Wapper 
  • Donderdag 25 juli: Namen, Place de l'Ange 
  • Vrijdag 26 juli: Genk, Stadsplein 
  • Dinsdag 30 juli: Leuven, Grote Markt 
  • Woensdag 31 juli: Charleroi, place Verte 
  • Donderdag 1 augustus: Brugge, Grote Markt 
  • Vrijdag 2 augustus: Blankenberge, Zeedijk (naast monument Debruyne & Lippens) 
  • Dinsdag 6 augustus: Gent, E. Braunplein
  • Woensdag 7 augustus: Luik, Place de la Cathédrale
  • Donderdag 8 augustus: Aarlen, Place Léopold 
  • Vrijdag 9 augustus: Eupen, Bergstrasse

 

 

« Het is  hoog tijd dat de ketens hun verantwoordelijkheid nemen en voldoen aan de wens van de grote meerderheid van de Belgische consumenten. »

                                                          Ann De Greef, directeur GAIA