Eindelijk beweging bij Carrefour: keten sluit zich aan bij ‘Better Chicken Commitment’
Supermarktketen Carrefour liet op woensdag 10 november 2021 via een persbericht weten dat het tegen 2026 alleen nog kippenvlees zal aanbieden dat voldoet aan de welzijnscriteria van het ‘Better Chicken Commitment’ (BCC).
Carrefour volgt zo het voorbeeld van andere supermarktketens in België, zoals Colruyt, Delhaize, Lidl, Aldi en Albert Heijn. “Tegen 2026 zal 100 procent van het verse en diepgevroren kippenvlees dat bij Carrefour België wordt aangeboden, voldoen aan de strengere welzijnscriteria van het BCC”, laat de supermarkt weten.
GAIA-directeur Ann De Greef is verheugd over het besluit van Carrefour. “Dit is een niet te onderschatten engagement. De supermarktketen helpt het leven van een groot aantal kippen verbeteren. Dit is dus een belangrijke stap in de goede richting.”
Protestmails
Dat Carrefour jammer genoeg pas in 2026 helemaal in lijn zal zijn met het BCC, zou te maken hebben met de tijd die nodig is om aanpassingen te doen aan de stallen. Volgens de strengere criteria moeten kippen meer ruimte krijgen en moet er meer natuurlijk licht in de stallen komen. Bovendien staan supermarkten die zich verbinden tot het BCC garant voor vlees van kippen die trager groeien.
Jaarlijks worden in ons land zo’n 300 miljoen snelgroeiende plofkippen in grote loodsen vetgemest. Grote bedrijven houden tienduizenden vleeskuikens, met twintig op een vierkante meter. De kuikens bereiken in 42 dagen hun slachtgewicht van 2,3 kg en lijden ernstig, door kreupelheid en pijnlijke letsels.
GAIA maakt deel uit van de alliantie van tientallen dierenorganisaties die bedrijven ertoe aanzetten om het BCC te onderschrijven. Na herhaaldelijke acties met het versturen van protestmails aan de supermarktketens, is dit opnieuw een belangrijk resultaat.