IKEA Belgïe ontving vandaag uit handen van GAIA-directeur Ann De Greef de Corporate4Animals award tijdens de jaarlijkse conferentie van Eurogroup for Animals (EFA), het pan-Europees samenwerkingsverbond van 91 representatieve dierenrechtenorganisaties. De award vormt een erkenning voor bedrijven, die zich uitzonderlijk hebben ingezet om dierenwelzijn te verbeteren.
GAIA, dat deel uitmaakt van EFA, droeg IKEA België voor als kandidaat.
Ann De Greef, directeur van GAIA: “We nomineerden IKEA België voor hun inzet en aanpak. Die is zowel voor hun medewerkers alsook de klanten erg zichtbaar in de restaurants, waar plantaardige alternatieven de bovenhand krijgen en daarnaast ook goedkoper aangeboden en gepromoot worden. The way to go voor andere bedrijven.”
Alle inzendingen werden intern op basis van enkele criteria gescreend: innovatiedrang, het zoeken naar nieuwe oplossingen ter vervanging van dierlijke producten, de impact daarvan en communicatie naar werknemers en consumenten.
IKEA Food België verkoopt nooit dierlijke producten, die niet voldoen aan de eisen van het IKEA-programma voor dierenwelzijn. Deze criteria stemmenovereen met die van andere bekende labels, zoals 'Beter Leven' en 'Label Rouge'.
Roeland Michiels, Country Manager IKEA Food Belgium, legt uit: “Al onze plantaardige producten zijn altijd lager geprijsd dan de dierlijke alternatieven. We streven ernaar om tegen 2025 50% van onze producten plantaardig te maken. Op dit moment is dat bij IKEA België al 48%.”
Dat manifesteert zich dan ook op de menukaart van de IKEA-restaurants: rood vlees is er niet meer verkrijgbaar, vol au vent werd vervangen door een vegetarisch alternatief en ook“Visch and chip” alsook “Plant- en Veggieballs” staan op het menu. Ook de populaire hotdogs, waarvan er miljoenen over de toonbank gaan, kregen een plantaardige variant die tegen de helft van de prijs wordt verkocht.