Het laden is begonnen: binnenkort worden 70.000 schapen uit Roemenië naar het Midden-Oosten geëxporteerd aan boord van een KLLT-vrachtschip, verantwoordelijk voor de dood van 1,5 miljoen dieren sinds 1980. Dit is één van de grootste transporten van levende dieren ooit. Ondanks de oproep van Eurocommissaris Andriukaitis en de mobilisatie van tientallen organisaties die zich inzetten voor de bescherming van dieren, weigerde de Roemeense regering dit dodentransport te stoppen, wat een flagrante schending is van de EU-wetgeving ter bescherming van dieren tijdens het transport. GAIA vraagt de Europese Commissie om krachtig op te treden tegen Roemenië en roept dringend op tot een inbreukprocedure. "Het is aan onze drie minister van Dierenwelzijn, Ben Weyts (N-VA), Bianca Debaets (CD&V) en Carlo Di Antonio (cdH) om hun stem te laten horen", zegt GAIA-directeur Ann De Greef. "Dit hoort niet thuis in een Europa die beweert aandacht te hebben voor dierenwelzijn."
Ondanks de inspanningen om de wrede verscheping van 70.000 schapen uit Roemenië naar de Perzische Golf een halt toe te roepen, zijn de vrachtwagens aangekomen in de haven van Midia, gelegen aan de kust van de Zwarte Zee en is het laden begonnen. Als ze levend op hun bestemming aankomen, worden de dieren zonder verdoving geslacht voor het Offerfeest in augustus.
Begraven onder hun eigen uitwerpselen
De Roemeense autoriteiten hebben de oproep van Vytenis Andriukaitis, Europees commissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, aan de Roemeense minister van Landbouw en Plattelandsontwikkeling, Petre Daea, om het vervoer van levende dieren naar Koeweit, Qatar en de Verenigde Arabische Emiraten te stoppen, genegeerd. In zijn pleidooi benadrukte commissaris Andriukaitis de onmogelijkheid om de EU-wetgeving inzake dierenwelzijn na te leven bij extreme temperatuursomstandigheden op de zeeroute.
Bronnen uit de Roemeense haven Midia beweren dat ze het schip - de Al Shuwaikh, eigendom van het Koeweitse bedrijf Livestock Transport & Trading (KLTTT) - niet konden benaderen, maar dat iedereen de dieren duidelijk kon horen.
Al decennialang exporteren schepen als deze levende dieren waarvan het vlees in het Midden- of Nabije Oosten wordt verkocht. In 2018 konden onderzoekers van de dierenwelzijnsorganisatie Animal Australia aan boord van KLTT-schepen komen. Ze ontdekten hijgende dieren, bijna verstikt, die letterlijk onder hun huid kookten. In hutten opeengepakt om de winst te maximaliseren, kunnen niet alle schapen de eet- en drinkbakken bereiken. Velen sterven en raken onder hun eigen uitwerpselen bedolven. Anderen lijden wekenlang op zee. Door de combinatie van warmte en luchtvochtigheid die een onhoudbaar niveau bereikt, zijn de schapen letterlijk levend aan het koken in de ruimen van de schepen. Maar voor hen die het overleven, stopt het lijden nooit.
Schending van het recht van de Europese Unie
"Ondanks de tussenkomst van commissaris Andriukaitis heeft de Roemeense minister van Landbouw, Petre Daea, het feit genegeerd dat deze zending mogelijk in strijd is met artikel 3 van Verordening (EG) nr. 1/2005 van de EU, waarin staat dat dieren niet mogen worden getransporteerd op een manier die onnodig letsel of leed veroorzaakt", zegt Reineke Hameleers, directeur van Eurogroup For Animals. "Als het dierenwelzijn niet kan worden gegarandeerd tot op de eindbestemming, mag er volgens de EU-vervoerswetgeving geen transport plaatsvinden", aldus Michel Vandenbosch, directeur van GAIA en vertegenwoordiger in de raad van bestuur van Eurogroup For Animals. “We hebben dringend een inbreukprocedure nodig."