De winnaar van #Corporate4Animals 2020 Award wil deel uitmaken van de overgang naar een samenleving waarin steeds minder vlees wordt geconsumeerd. Hoe onwaarschijnlijk het ook lijkt, zelfs een vleesverwerkend bedrijf als Imperial Meat Products biedt vegetarische en 100 % plantaardige producten aan.
Minder vlees, vegetarisch en vegan
Met Aoste heeft Imperial Meat Products sinds 2017 al 11 specialiteiten aan vegetarische sneetjes en plantaardige spreads op de markt gebracht, evenals 7 soorten veggieburgers en vegan gehaktballetjes. Het bedrijf hoopt hiermee ook de verandering door te trekken bij de 2.000 beenhouwers van België. Met de lancering dit jaar van haar nieuwe merk "Vegalia" heeft de onderneming een assortiment van zo’n 9 plantaardig en vegetarisch boterhambeleg, -spreads en maaltijdcomponenten op de markt gebracht. Bovendien heeft het bedrijf zich ertoe verbonden vleesproducten te produceren met meer respect voor het dierenwelzijn. CEO Remco Kok: “We zijn ontzettend blij met deze erkenning van GAIA. Deze prijs is een mooie beloning voor onze inspanningen. Dierenwelzijn is een van de kernwaarden van ons bedrijf. Dit blijkt uit de recente lancering van ons nieuwe Marcassou-label, "Le Cochon bien-être", dat de lokale vleesproductie en het welzijn van de dieren bevordert: de varkens worden op stro gehouden, hebben meer ruimte en worden niet gecastreerd. Het streven naar een beter dierenwelzijn zal in de toekomst steeds belangrijker voor ons worden."
Objectief “0-50-100" tegen 2025
In de overtuiging dat de consument steeds meer geneigd is minder of helemaal geen vlees te eten, heeft Imperial Meat Products de "0-50-100"-doelstelling uitgetekend: Consumenten zijn steeds meer geneigd minder vlees te consumeren en zelfs helemaal geen vlees te eten. 0% betekent een minimale impact op de planeet. De 50% verwijst naar twee verschillende ambities: productie met 50% vlees van betere kwaliteit en meer respect voor dierenwelzijn en 50% vegetarische alternatieven, hybride producten of nieuwe vleesvrije concepten. De 100% staat synoniem voor samenwerking en transparantie over onder meer de herkomst van de dieren en de grondstoffen. Tenslotte werd het TV-promotiebudget van Aoste in 2020 volledig besteed aan het vegetarische en het hybride aanbod.