Het mediabureau van GAIA, ZenithOptimedia, kreeg gisteren een speciale prijs van de jury tijdens de AMMA Awards 2018 in de categorie ‘beste mediastrategie’ voor de tv-campagne tegen foie fras. De AMMA-awards promoten de mediasector door bedrijven, mensen en campagnes van het afgelopen jaar onder de aandacht te brengen. “De jury was vooral gecharmeerd dat we met zo’n beperkt budget erin geslaagd zijn om een gedurfde en opvallende campagne te maken met een grote impact”, aldus GAIA-directeur Ann De Greef.
De tv-spot werd tijdens de eindejaarperiode op onder meer Eén en VTM uitgezonden en was ook online te zien. Het doel van de spot was de kijkers te sensibiliseren rond de dierenmishandeling verbonden aan dwangvoederen voor foie gras.
De spot toont de mooie vriendschap die een kind doorheen de jaren opbouwt met zijn huisdier, een gans. Op het einde zien we hoe de intussen volwassen man een andere gans dwangvoedert voor de productie van foie gras, tot groot verdriet van zijn huisdier.
“Wij waren de enige NGO die genomineerd was” aldus Ann De Greef. “Een heel grote eer als je weet dat bijna alle andere genomineerden allemaal grote multinationals waren zoals Coca Cola, Telenet, Proximus, … . Wij willen dan ook Davy Caluwaerts van ZenithOptimedia, bedenker van de mediastrategie, bedanken.”