Na een gezamenlijke protestcampagne van GAIA, EDEV (Een Dier Een Vriend - Nederland) en L214 (Frankrijk) heeft Domino’s Pizza besloten om de welzijnsnormen voor zijn kippen te verhogen. Domino’s Pizza ondertekent daarvoor de ‘European Chicken Commitment’, een engagement dat wordt gesteund door de grootste dierenwelzijnsorganisaties in Europa. Concreet verbindt de keten zich er onder meer toe om tegen 2026 een einde te maken aan de aankoop van vlees van snelgroeiende kippenrassen (de zogenaamde plofkippen) voor zijn restaurants in België, Frankrijk en Nederland. Domino’s Pizza heeft op dit moment meer dan 70 restaurants in België.
De ‘European Chicken Commitment’ bevat zes belangrijke maatregelen die een oplossing bieden voor de belangrijkste dierenwelzijnsproblemen die zich voordoen bij de standaard kippenkwekerijen. Die maatregelen stimuleren de bedrijven om het gebruik van snelgroeiende rassen (de zogenaamde plofkippen) te verbieden, het aantal kippen per vierkante meter te verminderen en de leefruimte van vleeskuikens te verrijken met het oog op betere leefomstandigheden. Deze criteria zijn bedoeld om het lijden van vleeskuikens urgent te verminderen.
De inzet van Domino’s Pizza is het resultaat van aanhoudende inspanningen van én uitgebreid overleg met diverse dierenwelzijnsorganisaties, waaronder GAIA. "We lanceerden een campagne waarin we onze achterban vroegen om protestmails te sturen naar Domino’s Pizza”, zegt GAIA-directeur Ann De Greef. “Steeds meer consumenten hechten belang aan dierlijke producten die diervriendelijker geproduceerd worden. Het engagement bewijst dat bedrijven luisteren naar de consument en dat e-mailacties uitermate belangrijk zijn.”
Door dit engagement sluit Domino’s Pizza zich aan bij de zeer beperkte kring van bedrijven, zoals Aoste en Kentucky Fried Chicken, die het lijden van de kippen in hun toeleveringsketen proberen te verlichten.