"Dit is opnieuw een belangrijke stap voor het kippenwelzijn." feliciteert GAIA-directeur Ann De Greef McDonald's België. De fastfoodketen heeft beslist om tegen 1 oktober van dit jaar enkel nog producten waarin eieren of eiproducten verwerkt zijn met scharreleieren te gebruiken. Het gaat vooral om sauzen zoals mayonaise. McDonald's neemt deze beslissing na overleg en gesprekken met GAIA.
Lijn doortrekken
Sinds 2008 gebruikt McDonald's enkel verse scharreleieren in haar ontbijt en salades. McDonald's gaat nu nog een stap verder en trekt de lijn door naar alle producten waarin eieren of eiproducten verwerkt zijn. Ze heeft daaromtrent afspraken met al haar leveranciers gemaakt. Kristel Muls, woordvoerster van McDonald's België : "We hanteren zeer strenge eisen op vlak van kwaliteit, hygiëne, dierenwelzijn en goede praktijken. In 2008 schakelden we reeds over naar het gebruik van verse scharreleieren. De voorbije jaren hebben we ons keihard ingezet om de overstap naar het gebruik van vrije-uitloopeieren mogelijk te maken en ook om enkel nog varkensvlees van niet-gecastreerde biggen te gebruiken. We zijn dan ook ontzettend verheugd over deze nieuwe duurzame verbintenis om ook voor de laatste saus over te schakelen op niet-kooi-eieren."
Beter leven voor duizenden leghennen
McDonald's geeft hiermee duizenden leghennen een beter leven. Met deze diervriendelijke beslissing komt McDonald's niet alleen tegemoet aan de wens van GAIA. Ook acht op tien Belgen willen geen kooieieren in voedingsproducten zoals sauzen. Dat blijkt uit een opiniepeiling van IPSOS in opdracht van GAIA.
Boycot-cot campagne
GAIA is bijzonder opgetogen over dit schitterende resultaat van zijn boycotcot campagne. Vorig jaar was Colruyt de eerste grootwarenhuisketen die voor haar eigen huismerkproducten overschakelde op scharreleieren. Ook koekjesfabrikant LU, sauzenproducenten Devos Lemmens en Vandemoortele kon GAIA al overtuigen om te schakelen van kooieieren naar scharreleieren. De dierenrechtenorganisatie roept nu fastfoodketen Quick op om het goede voorbeeld van McDonald's te volgen. Op de campagnewebsite www.boycotcot.be is McDonald's als doelwit reeds vervangen door Quick. Op deze website kunnen mensen met enkele muisklikken een protestemail sturen naar een aantal grote merken zoals Lunch Garden en Quick.