Vandaag vond een groots opgezet Onderwijsfestival plaats in het Vlaams Parlement. Bedoeling was om zo het maatschappelijke debat over de toekomstige eindtermen tot in het hart van onze democratie te brengen. Jane Reniers, verantwoordelijke Educatie van GAIA, sprak er over hoe belangrijk het is dat kinderen en jongeren bijleren over en zich inleven in de aard van dieren als individuen. “De huidige eindtermen blijven erg vaag over dierenwelzijn. Zelfs in de biologieles wordt niet gesproken over dieren als individu. En daar willen we verandering in brengen.”
Jane Reniers was vandaag aanwezig op de ‘speakers corner’ bij de ingang van de Bureauzaal op de eerste verdieping van het Vlaams Parlement. Ze sprak er voor een publiek van scholieren, leerkrachten, burgers en andere stakeholders. Er waren ook parlementsleden aanwezig op het Onderwijsfestival, waarvoor er in totaal meer dan 1.000 mensen waren ingeschreven.
“De huidige, vakoverschrijdende eindtermen in het onderwijs bevatten wel degelijk belangrijke vaardigheden”, vindt Jane. “Empathie, kritisch denken, respect, verantwoordelijkheid en zorgzaamheid: dat wordt op school allemaal gestimuleerd, en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Wél een probleem voor ons is dat de eindtermen behoorlijk vaag blijven over dierenwelzijn. Zelfs in de biologieles wordt er niet gesproken over dieren als individu.”
Gastlessen op school
Daarom pleit GAIA ervoor om de zogeheten ‘Circle of compassion’ uit te breiden naar alle levende wezens met een gevoelsvermogen. Concreet: voor de dierenrechtenorganisatie is het cruciaal om kinderen en jongeren een respectvolle en ethische omgang met dieren bij te brengen, en dat ze bekommerd zijn om de meest kwetsbare en weerloze wezens op deze planeet. GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch: “De kinderen van vandaag zijn immers de toekomst van de dieren. Kinderen zijn de toekomstige rechters, besluitvormers, aankoopdirecteurs van supermarkten,… Ooit zullen zij dus een invloed hebben op de manier waarop dieren worden behandeld.”
GAIA Education is al jaren een schot in de roos in de Waalse en de Franstalige scholen in Brussel. Dit schooljaar startte GAIA daarom ook in Nederlandstalig België een ambitieus project op, helemaal op maat van de jeugd. Tijdens onze gastlessen op school laten onze voorlichters de leerlingen op een interactieve en ludieke manier nadenken over de mens-dierrelaties (door educatief spel, groepswerk, quiz,…) en ze voorzien hun van wetenschappelijke informatie (biologie, ethologie, wetgeving). Sinds september tekenden liefst 4.000 Nederlandstalige leerlingen, én hun leerkrachten, present voor het educatieve programma van GAIA.