Met 1.069.715 handtekeningen sluit GAIA zijn Europese campagne tegen verre veetransporten op indrukwekkende wijze af. Jaarlijks leggen bijna één miljard kippen en ander gevogelte en 37 miljoen runderen, paarden, varkens, geiten en schapen een ware lijdensweg af wanneer ze over duizenden kilometers levend getransporteerd worden binnen de EU en ver daarbuiten, naar Turkije en het Midden-Oosten. De campagne tegen verre veetransporten werd samen met Eurogroup for Animals in 27 landen gelanceerd in maart 2016 en beoogt een grondige herziening van de Europese regelgeving ter bescherming van dieren tijdens het transport.
“Onze succesvolle ‘Stop the Trucks’-campagne stuurt een duidelijk signaal naar de Europese Commissie,” legt GAIA-directeur Ann De Greef uit. “Er is lang genoeg getalmd. De huidige regelgeving is nagenoeg een maat voor niets. De EU moet de lat veel hoger leggen en de wet grondig hervormen om een einde te maken aan het onnoemelijke leed dat honderden miljoenen dieren jaarlijks ondergaan tijdens verre veetransporten.” Ann De Greef verduidelijkt: “De duurtijd van de transporten moet beperkt worden tot maximum acht uur en op termijn moet het vervoer van vlees de transporten van levend slachtvee over lange afstanden volledig vervangen.”
Ministers van Dierenwelzijn
Ook de Vlaamse minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA), de Brusselse staatssecretaris voor Dierenwelzijn Bianca Debaets (CD&V) en de Waalse minister van Dierenwelzijn Carlo Di Antonio (cdH) ondersteunen de campagne. In juli van vorig jaar vroeg België officieel aan de voorzitter van de Europese Commissie om verordening 1/2005 ter bescherming van dieren tijdens het transport te wijzigen. België heeft zijn steun toegezegd aan een verzoek dat Duitsland, Nederland en Denemarken – en inmiddels ook Oostenrijk en Zweden richtten aan de Europese Commissie. GAIA en Eurogroup for Animals vragen transporten van levende dieren, veetransporten naar derde landen inbegrepen, te beperken tot een maximale reistijd van 8 uur, de transportomstandigheden moeten veel strikter gereglementeerd worden en het opleidingsniveau van chauffeurs en handelaars moet hoger.
Onmenselijk
De eisen van GAIA en zijn Europese collega’s zijn niet nieuw. De afgelopen 25 jaar maakte GAIA meermaals de resultaten van terreinonderzoeken bekend die de verschrikkelijke, onmenselijke en niet zelden ronduit weerzinwekkende omstandigheden waarin dieren over verre afstanden getransporteerd worden, duidelijk aantonen. Ze worden dagenlang vervoerd, opeengepakt en geklemd tussen soortgenoten, vaak zonder eten of drinken. Wanneer ze arriveren op de eindbestemming zijn de dieren uitgeput, uitgehongerd, uitgedroogd en vaak verwond. Talrijke dieren sterven onderweg of komen meer dood dan levend aan in het slachthuis, waar ze bijkomende wreedheden ondergaan. Op de koop toe worden zij die hun lijdensweg overleven, bij het afladen brutaal mishandeld.
Weinig of niets veranderd in een kwarteeuw
“Helaas moeten we vaststellen dat er in een kwarteeuw weinig of niets veranderd is. Oorzaken hiervan zijn ongetwijfeld de ontoereikende regelgeving en de algehele laksheid om de bestaande minimumnormen te respecteren en te doen naleven,” benadrukt Ann De Greef. “Een verregaande herziening van de huidige reglementering en een beperking van de transportduur is absoluut noodzakelijk. We vragen dan ook aan eurocommissaris voor Gezondheid en Voedselveiligheid, Vytenis Andriukaitis, aan het Europees Parlement en de EU-ministerraad een voorstel tot herziening van de Europese Dierentransportverordening over te maken dat de transporttijd tot maximum 8 uur beperkt. We vragen ook de transporten van levend slachtvee over lange afstanden te vervangen door vleesvervoer.”
Geen tijd te verliezen
“De Europese Unie mag de eis van meer dan één miljoen Europeanen niet negeren,” voegt Reineke Hameleers, directeur van Eurogroup for Animals toe. “De huidige Europese regelgeving schiet zwaar tekort. Er is geen tijd te verliezen. De Europese Commissie moet onmiddellijk gevolg geven aan de klaar en duidelijke oproep van zijn burgers en een einde maken aan de onmenselijke lijdensweg die honderden miljoenen dieren ondergaan als slachtoffers van verre veetransporten. Dat is geen kwestie van kunnen maar van willen.”